HISTORIO

  Kiam fundinta tiu Monaĥejo?


La Jeronima Monaĥularo estis tre kunigita al la nobelaro kaj la kastiliaj gereĝoj, Kaj ankaŭ permesis aniĝi al la laikoj, kiel estis ĝiaj fondintoj “Fernandez Peña” kaj “Yáñez Figueroa”. Kaj sevilja nobelo, “Fray Diego Martinez”, monaĥo de “Guadalupe”, kiu estis ankaŭ fondinta Monaĥejon de “San Jeronimo Buenavista de Sevilla”. La historio komencis en 1.413 kiam “fray Diego”, krom Monaĥo, estis doktoro je Juro, vokita al Seviljo por jura konsilado pri familiaj aferoj por sia patro, kiu estas tezoristo de La “Casa de la Moneda” (La Mona Domo).
Kaj al Seviljo alvenis “Fray Diego” kune kun alia ordinito de Seviljo, “fray Juan de Medina”. Foje solvita la monajn aferojn, la patrino de “Fray Diego”, aparteninta ankaŭ al Sevilja nobelaro tiama proponas al sia filo la fondigo de Jeronima Monaĥo en Sevilja. Kun la subteno de la ĉefepiskopo, “Alonso de Ejea” kaj kun la donado de la ekster-rempara en la urbo de “Juan Jurado”, en “Mazuelos” aŭ “Buenavista”. “Fray Diego” obtenis la licencon de la Prioro de “Guadalupe” kaj ekposedis la terojn je 27ª Januare 1414. Iomete poste, je 11ª de Februaro, oni organizis katolikan manifestacion por konsekri la Monaĥejon . “Fray Diego” estis nomata kiel ĉefmonaĥo kvankan dependa de la Monaĥejo de “Guadalupe” ĝis la jaro 1.426.-



La Unuaj ekkonstruoj

Ĉar havis la helpon de la Ĉefepiskopo kaj sia patro kiu estis la rega tezoristo, “Fray Diego” komencis tre rapide la konstruon de la gotika kapelo kiu daŭris de 1.414 ĝis 1.450. De la principo, La Monaĥejo havis privatajn donaciojn kaj urbajn privilegiojn kiuj faris ke siaj profitoj kaj proprietoj estis tre abundaj. Ankaŭ aldonendas ke la patrino de Fray Diego mortis dum 1.429; pro tio la Prioro de “Guadalupe” repostulis por si mem la heredaĵon, tiel “fray Diego” forlasis provize sian kondiĉon de Prioro por sin dediĉi procesi por la rajtoj de “Buenavista”. Kion, kompreneble, li gajnis.


La Hieronima Komunumo en Seviljo


Per la akirinta prestiĝo,estis fondita La Monaĥejo “Jeronima de San Isidro del Campo” kaj en 1475 estis fondita ankaŭ la Monaĥejo de “Santa Paula de la Cruz”, unu el la unua de Jeronimaj Patrinoj kaj kie restis garditas multe el la arkivoj de la Monaĥejo. Dum 1.491 oni farigis al la presejo liturgian libron “Antifonariom”, estante tiel la unua Sevilja komunumo kiu uzis tiel moderna inventaĵo. Kiam en 1.503 Sinjorino “Catalina de Ribera” fondas “Hospital de las Cinco Llagas” oni koncedas al la Prioroj de Monaĥoj de “Santa Maria de las Cuevas”, “San Jerónimo de Buenavista” kaj “San Isidro del Campo” la gardadon de tiu hospitalo. Poste sekvas aliajn. Tio parolas pri la grava prestiĝo de la Monaĥejo en tiu epoko. Tio ne nur estis socia kaj mona prestiĝo por la Ordo sed, ankaŭ, oni povas paroli pri influoj de la Monaĥejo en la konstruarto de la epoko en Seviljo tial ke la fratoj de la Ordeno kontrolis tutajn konstruojn siajn. Krome, sia privilegia loko fronte de la rivero, kun bela videjo kaj fore de la epidemioj kiuj de tempo al tempo ruiniigis la urbon, Faris ke tiu Monaĥo estis la favorita de religiaj viroj kaj gravaj laikoj kaj tiel estis elektita de la kronuloj por tranokti antaŭ eniri en la urbo dum siajvizitoj. Tiel katolikaj gereĝoj dormis 8 fojojn en ĝiajmuroj, plus du kiu faris la katolika “Fernando” kun sia dua edzino,”Germana de Foix”. Poste alvenis “Carlos I” kun okazo de sia geedziĝo kun “Isabel de Portugal” ankaŭ estis “Felipe II” kiu, igis al la monaĥoj la printon de “la Bula de la Santa Cruzada para las Indias”. Pro tio oni instalis presejon enan. Certe la farigado estis por “San Lorenzo del Escorial”, sed estis malpli multekosta en Sevilja de kie ekiris ŝipoj al la Indioj.

La Monaĥejo en krizo


Dum la fino la jarcento XVIIª Komesiĝas la krizo de la Sevilja urbo. De esti unu el la urboj pli malfermaj, intelektaj kaj artaj, kaj kun pli da loĝantoj post Parizo,Londo kaj Napolo. Pordo de Ameriko kaj Europo, la urbo pro pluraj epidemioj de pesto perdis la duonon de ĝiaj loĝantoj kaj eniris en granda  kaj economika krizo. La Monaĥejo kiu ankaŭ suferis grandan malkreskon pro la malgajnoj en la inundoj de 1.626.
Ankaŭ, Ŝprucas novaj kaj religiaj ordenoj, kiel la Jezuita kompanio, kiu finis kun la privilegioj kiuj havis La Jeronima Ordeno kun la reĝa krono kiu ankaŭ pasigis gravan kaj ekonomikan krizon kiu faris tranĉojn en privilegioj kaj favoraĵoj koncedita al la ĝeneralaj Ordenoj kaj eĉ plie al “Monasterio Buenavista”; plie dum la restado de la gereĝoj en la Monaĥejo, tiu devis ke kontribui al la reĝaj kampanjoj, okazintaj eĉ aldoni ĝis 45 siaj domoj en unu el la kampanjoj far “Felipe IV”. Al cio tia aldonas malpliiĝo de la vizitoj al la urbo ĉar Seviljo en plu estis riĉa kaj prospera ol en aliaj tempoj.
Tiel de la “Felipe IV” tranokto en “San Jerónimo” antaŭ eniri tia la Pordego de la “Macarena” en 1.624 ĝis alveno de “Felipe V” pasis pli ol jarcento.


La Moneĥejo de “San jerónimo de Buenavista” kaj la Arto


Eĉ en ĝia dekadenco, la Jeronima komunumo de Sevilla daŭriĝis investi en artaĵojn. Jam dum la unua kvarono en la jarcento XVI la Florenca Torrigiano faris la figuron  “San Jerónimo” pentofara kiun nune oni povas vidi en la Muzeo de “Bellas Artes” de Seviljo.
Dum la jarcento  XVIIª la komunumo farigas far Zurbarán kolekto da pentaĵoj pri la vivo de sia Sankta Patrono por la Monaĥejo “Guadalupe”. Ĉi tiu pentristo pentras siajn pentraĵojn en la Monaĥejo de Seviljo dum dek jaroj kaj kiam li foriris al Madrido, la monaĥoj de Sevilja dungis la pentriston “Vadés Leal”. Tiel ĉi tiu Korduva pentristo loĝados dum 1.656 en Seviljo kaj pentras por la Monaĥejo dudek unu pentraĵoj: ses grandaj pentraĵoj pri la vivo de “San Jerónimo”, Santa Paula” kaj “San Eustaquio”. Jam dum la fina jarcento XVIIIª, La religia ordo farigas al la Sevilja pentristo “Juan de Espinal” dudek ses pentraĵojn pri la vivo de “San Jerónimo” por la muroj en la ĉef-klastro. Ĉar ili pedis sub volboj ili estis duonvolbe formata, tamen poste retuŝitaj por esti ort-anguloj. Ankaŭ oni parolas de murpentraĵoj “frescos” far “Pedro Duque Cornejo” kiuj malaperis.

 La fino de la Monaĥejo


Jam dum eko de la jarcento XIXª nur estis dekduo da monaĥoj el pli da

cent kvindek dum aliaj epokoj en la Monaĥejo. La politikaj
cirkonstacoj ŝanĝiĝis multe kaj “San Jerónimo de Buenavista” estas nun
Monaĥejo ekster la urbo kun grandaj propaĵoj aranĝitaj per tre malmulte da monaĥoj. Kiel
ili estis izolaj kaj sen kapablo por gardi sian artajn trezorojn, ili translokis
ĝin al la Monaĥejoj de “Santa Paula” kaj “San Buenaventura”. Dum
Aŭgusto  1.809 oni dekretas finon de regula klerikaro kaj la konfiskon
da krudaj terenoj de la Monaĥejo. Dum la sekva jaro je febrŭaro, oni
konfiskas el la Monaĥejo la tuta artaĵoj, meblaroj, figuroj, k.t.p.
Ekzistis granda rilato el cio konfiskita, per tio oni scias ke la argentaĵoj, oraĵ-arto, 
ŝtofoj, oni  trandonis al la armea tezoraĵo; la biblioteko al la Universitato; la
kuirilaroj al la Ĝenerala Hospitalo, kaj la pentraĵoj sendis al la Alkazaro
aŭ aliaj preĝejoj de la urbo kiel “Santa Marina”, “San Juán de la Palma”,
“San Andres” kaj “San Gil” inter aliaj. Nune ni povas vidi kelkajn de tiuj
pentraĵoj en “Museo de Bellas Artes de Sevilla”. Inter 1.815 kaj 1.820
en la Moneĥejo oni produktis forrabo dum bruligo intence, kiu estis terure.
Dum 1.823 oni permesis al la hieronimaj turniĝi al sia Monaĥejo, ili ne povis rekonstrui la preĝejon pro la fajro. Dum 1.835 oni solvas la religian ordenon kaj malmutan kion restis tie esti transdonita al la Monaĥejo de “Santa Paula”, sekvinta la sorton de aliaj Monaĥejoj.
Poste la Monaĥejo en 1.843 konvertiĝis en fabriko de kristaloj; antaŭe esti
lazareto kaj ankaŭ lernejo de “Alejandro Farnet”, eĉ ĝi estis porkaj manĝujoj ĝis jarcento XX.
En 1.964 oni deklaris kiel nacia monumento kaj estis aĉetita en 1.984 por la urbo.
Nune La Monaĥejo estas riparita kvankam ne tute.